הרשמה
משתמשים יקרים,
אנא הזינו את כתובת המייל שלכם
כדי לקבל עדכונים על החדשות שלנו.
שלטון החוק בעקבות הסרט, מסע אינטרקטיבי
  • חפש  חיפוש מתקדם 

הגבלות תנועה: האלף השלישי

מאת נעם הופשטטר

האינתיפאדה השנייה פתחה את האלף השלישי בסערה, והביאה עמה את גדר ההפרדה ואת ביתור הגדה לאזורים בהם התנועה מוגבלת עוד יותר. במקביל שוכללה התשתית המנהלית של המפקד הצבאי באמצעות מאגרי מידע.

סערה

ביוני 1999 החליף אהוד ברק את בנימין נתניהו כראש ממשלת ישראל. כהונתו של ברק הייתה תזזיתית וסוערת, והכניסה דינמיקה חדשה לאזור. לאחר שהסיג את כוחות הצבא של ישראל מלבנון, פנה ראש-הממשלה ל”מסלול הפלסטיני”, כלשונו. ביולי 2000 יצא ברק למו”מ עם יאסר ערפאת, בו ביקש להכריע את המהלך המדיני בין ישראל לרשות אחת ולתמיד.

תילי תילים של מילים וגרסאות נכתבו על כישלון פסגת קמפ-דיויד 2000, ותמונה אחת, בה נראים ברק וערפאת דוחפים זה את זה לתוך חדר המשא ומתן, נותרה חרותה בזיכרון. כחודש וחצי לאחר מכן, עלה ח”כ אריאל שרון להר הבית בביקור פומבי ומתוקשר, שלא נמנע ע”י רה”מ ברק למרות המלצות גורמי-הביטחון.

בשני הצדדים, ערכו המתנגדים להסכם את הצדקותיהם לאלימות המתקרבת. ביקורו של שרון בהר-הבית הצית אש שהתפשטה במהירות מירושלים לכל רחבי הרצועה והגדה. האינתיפאדה השנייה פרצה.

במקביל, במהלך אוקטובר, הרג חיזבאללה 3 חיילים ישראלים בגבול לבנון וחטף את גופותיהם. בתוך ישראל, ירו כוחות המשטרה על אזרחים פלסטינים שחסמו כבישים ויידו אבנים בהזדהות עם המאבק בשטחים. מירי השוטרים נהרגו 13 פלסטינים אזרחי ישראל. האלימות הישראלית בשטחים היתה קיצונית עוד יותר:בחודשיים שעד ה-2.12.2000 נמנו בשטחים למעלה מ-200 אזרחים ו-24 אנשי כוחות-בטחון פלסטינים הרוגים ע”י כוחות ביטחון ישראלים, וכ-10,000 פצועים. גם הפלסטינים הפעילו כח קטלני: באותה תקופה הרגו פלסטינים 17 אזרחים ישראלים ו-11 מאנשי כוחות הבטחון הישראליים.

במאמר מ-2004 בעיתון ‘הארץ’ מצטט עקיבא אלדר את עמוס מלכא, ראש המודיעין הצבאי (אמ”ן) בתקופת האינתיפאדה, המעיד כי בחודש הראשון לאינתיפאדה – כשעדיין היתה עממית, לא מאורגנת ולא אלימה, ירו כוחות הביטחון של ישראל 1.3 מיליון קליעים בגדה וברצועה. זאת, מתוך כוונה להסלים את האלימות כדי לסיימה בכח צבאי מוגבר ובמהירות (ר’ אצל Gordon, Neve, Israel’s Occupation, University of California Press, California, 2008, p. 198). נתון זה הוא גם הבסיס לסרט “מיליון קליעים באוקטובר” (במאי: מויש גולברג, 2007), הבודק את האירועים בהקשריהם הרחבים.

החודשים הראשונים לאינתיפאדה השנייה מתוארים כתקופה בה הופר לחלוטין “שלטון החוק” בשטחים, והשגרה הצבאית חרגה מכל קריטריון חוקי מקובל. על כך מעידים אמצעי הלחימה והענישה הקיצוניים שהפעילה ישראל באופן נרחב, ובהם המעצרים המנהליים, גירוש, הריסות בתים, הוצאות להורג ללא משפט (“חיסולים ממוקדים”), עינויים, עוצר, וצורות נוספות של ענישה קולקטיבית – השעיית החוק לצורכי בטחון. לטענתו של גורדון, באינתיפאדה השנייה ישראל כבר לא ראתה בחוק ה”אזור” כלי נחוץ ללגיטימציה, אלא מרכיב שולי ומיותר.

ברמת השטח התבטא ביטול החוק בהרג נרחב של אזרחים פלסטינים. בתוך Gordon 2008, ע”מ 205-206

תבוסתו של ברק לאריאל שרון בבחירות במֶרְץ 2001 לוּותה בקרבות עזים בשטחים, ובפיגועים בתוך ישראל. כהונתו של אהוד ברק כראש-ממשלה חלפה במהירות. הסערה שהביאה עמה, נשארה.

קמפ דיויד: מלחמת גרסאות ומגבלות התנועה

גרסתו של אהוד ברק למו”מ בקמפ-דייוויד הסתכמה בשתי שורות, שהפכו למוסכמות בשיח הישראלי : האחת: “הצענו לפלסטינים הכל – והם סירבו”; והמסקנה: “אין פרטנר”, בצד הפלסטיני “אין עם מי לדבר ואין על מה לדבר”.
אך עדויותיהם של משתתפים אחרים בוועידת קמפ-דייוויד מייחסות לישראל אחריות משמעותית לכשלון השיחות. אחת המחלוקות המרכזיות לגבי הדיונים נוגעת ישירות להגבלות התנועה: טענתו של ברק כי ישראל “הציעה הכל” לפלסטינים נסמכה באופן משמעותי על חישובי שטח – כמה מתוך שטחי הגדה הייתה ישראל מוכנה להעביר למדינה הפלסטינית.אך מעֶבר לוויכוח על המִספרים, אין חולק שבקמפ-דיוויד התעקשה ישראל לשמור בשליטתה על רבות מההתנחלויות הוותיקות, ועל חלק משמעותי ממערך הכבישים בגדה. מבחינת הפלסטינים, היה מדובר בקבלת עקרונות השליטה של אוסלו כתנאים להסדר-קבע סופי. שלמה בן-עמי, השר לבטחון הפנים בממשלת ברק וחבר בכיר בצוות המו”מ בקמפ-דיוויד, אף הצהיר ב-2006 כי לו היה פלסטיני, היה דוחה את ההצעות הישראליות.

שאלת האחוזים זכתה לתשומת לב ציבורית רבה בישראל אל”מ (במיל.) שאול אריאלי, שעמד בשנת 2000 בראש המנהלת להסכם הביניים בגדה המערבית והיה גם ראש המנהלת להסדר הקבע, גורס כי “בוועידת קמפ דייוויד בשנת 2000, שלל ראש הממשלה אהוד ברק, את הרעיון של חילופי שטחים וביקש לספח [לפחות] 8% מהגדה ללא תמורה”, ועוד כ-7% בחכירה לזמן ארוך בבקעת הירדן, ובטאבה הגמיש את עמדותיו. ר’ שאול אריאלי, מי אמר חילופי שטחים, הארץ, 22.7.2013; שאול אריאלי, האם חילופי שטחים עדיין אפשריים?, 3.6.2013. העמדה הישראלית הראשונה דיברה על שליטה פלסטינית בכ-75% משטחי הגדה, אך המספרים, כאמור, נזילים.

בדיון בהנחיית אמי גודמן (Amy Goodman) בינו לבין פרופ’ נורמן פינקלשטיין (Norman Finkelstein) באתר Democracy Now, 14.2.2006, כאן. האגודה האקדמית הפלסטינית ללימוד יחסים בינלאומיים (Palestinian Academic Society for the Study of International Affairs) מפרסמת מפּה להסדר קבע שהתקבלה מישראל באופן לא רשמי במהלך הדיונים, ובה נראים אזורי השליטה הללו. ישראל אינה מציגה מפה אחרת.

בד בבד עם היציאה למו”מ, השעה ברק את יישום הסכמי הביניים, והתלה שוב ( ב-6 באוקטובר, שבוע לתוך האינתיפאדה) , את כל היתרי היציאה של פלסטינים לישראל. באותה עת נמנו בשטחים עשרה הרוגים מידי כוחות הביטחון של ישראל, ומספר ההרוגים הישראלים על-ידי פלסטינים מהשטחים עדיין עמד על אפס.אך כשלונו המוחלט של המשא-ומתן המדיני החזיר את ישראל ואת התושבים הפלסטינים לנקודת המוצא המוּכּרת: הקפאת תנועה, אמצעי אכיפה חדשים, ושבר כלכלי.

הנתונים והסבר על מקורם – באתר האינטרנט של “בצלם – מרכז המידע הישראלי לזכויות האדם בשטחים”, כאן

שנות ה-2000: ההפרדה כאידיאולוגיה

בעשור הראשון של שנות האלפיים נקטה ישראל, בהנהגת רה”מ שרון, הגבלות תנועה חדשות ומשמעותיות כלפי תושבי השטחים: צה”ל שב ונכנס לערי הגדה, לעיתים לתקופות ממושכות, ולמעשה ביטל את השליטה הבטחונית הפלסטינית בשטחי A.בעיתות הלחימה הקשה (עד 2003-2004 לערך) הייתה תנועת הפלסטינים בגדה לא רק אסורה ברוּבָּה, אלא גם מסוכנת. בלחימה בערים הפלסטיניות, עברו לעיתים חיילי צה”ל בין בתי הפלסטינים דרך הקירות כדי למזער את סכנת הפגיעה בהם. הגבלות התנועה חדרו לחדרי-החדרים.

בהסכם אוסלו ב’ ניתנה לישראל אפשרות ה”מרדף החם” אחרי מבוקשים לתוך שטחי A. ההגבלות שהטיל הדרג המדיני על השימוש ב”מרדף חם” הלכו והתפוגגו עם האצלת השימוש בסמכות מהדרג הפוליטי לדרג הצבאי המקומי, כחצי שנה אחרי עלייתו של שרון להר הבית (ר’, למשל, הצהרתו בממשלה של שר-הבטחון דאז לגבי הכניסה לבית-ג’אלה במאי של אותה שנה). כיבוש ערי הגדה ב-2002 (“מבצע חומת מגן”)  אחרי סדרת פיגועי התאבדות בתוך ישראל, ביטל סופית את משמעותה המעשית של השליטה הבטחונית הפלסטינית בשטחי A.

ב-2005 נסוגה ישראל מרצועת-עזה וממספר התנחלויות בגדה. ה”התנתקות” הקלה מאוד על התנועה בתוך הרצועה, אך ישראל המשיכה לשלוט באופן מוחלט בכניסות וביציאות ממנה (בים, באוויר וביבשה), ובמקביל הסירה מעצמה כל אחריות לגורל תושביה.

ההפרדה בין עזה לגדה, וביתר-שאת מאז עליית החמאס לשלטון ברצועה, הייתה קו מדיניות ברור של ישראל. מאז ההתנתקות התרכזה הלחימה האינטנסיבית בין ישראל לפלסטינים בירי מגוון של צה”ל על רצועת-עזה ופעולות צבאיות בתוכה, ומנגד – ירי טילים מעזה על יישובים ישראליים.

עוד על מעמדה המשפטי של רצועת עזה לאחר ההתנתקות בפרק במערך שיעורי הדין ההומניטרי הבינלאומי

בגדה, צווי סגירת שטח כלליים וממושכים הצטרפו למאות מחסומים וחסימות פנימיות שהציב צה”ל, אשר הפכו את אי-התנועה לשגרה פלסטינית קולקטיבית, ואת אכיפתה – לשגרה ומרכז של הפעילות הצבאית. כפי שכותב הנדל, המחסומים הפנימיים בגדה, שהמעבר ברבים מהם הותנה בהיתרים מיוחדים ונדירים, היו גם מקור לחוסר ודאות תמידי – מיקומיהם השתנו מעת לעת, המעבר בהם נאסר לפעמים גם לבעלי אישורים, והתנאים לקבלתם היו לא גלויים ולא אחידים. בחברון, אסרו הצווים על תנועת פלסטינים בצירים חשובים בעיר (ובכללם השוק המרכזי), וסגרו בפניהם שטחים רחבים סביב בתי המתנחלים היהודים. הגבלות אלה הוארכו שוב ושוב, עד שהפכו לסטטוס-קוו.

למשל: הארכות צו בדבר הוראות ביטחון (יהודה והשומרון) (מס’ 378), התש”ל-1970, הכרזה בדבר סגירת שטח (צפון השומרון), מאי-יוני 2006 (חוברת 214, ע”מ 4230-4231)

ר’ הארכות סגירת הצירים והשטחים מ-2006, למשל עד סוף 2013: צו בדבר הוראות בטחון [נוסח משולב] (יהודה והשומרון) (מס’ 1651), התש”ע-2009, סגירת שטחים ומקומות והגבלת תנועה – הארכת תוקף עשירית, 25.10.2011 (חוברת 238, עמ’ 6495)

באותן שנים הקימה ישראל בגדה את גדר ההפרדה, שכלאה את אדמותיהם, בתיהם ומקורות הפרנסה של עשרות-אלפי פלסטינים שחיו בינה לבין הקו הירוק. לצורך בניית הגדר והשלטת משטר “מרחב התפר” שבינה לבין הגבול הבינ”ל (סה”כ כ-137,000 דונם), השתמשה ישראל במגוון שיטות הפקעה והעברה של קרקעות, שיושמו באמצעות צווים.

ר’ למשל הפקעות לצורך זה באזור ירושלים ומבוא-חורון: צו בדבר חוק הקרקעות (רכישה לצרכי ציבור) (יהודה ושומרון) (מס’ 321, תשכ”ט-1969), החלטה בדבר רכישת בעלות ונטילתה של חזקה מיידית (מסילת רכבת) מספר 01/06/ה’ ומספר 02/06/ה’, 15.5.2006 (חוברת 214, ע”מ 4232-4236). להרחבה לגבי השלכות מרחב-התפר, ר’: ; וגם סיכום ופרסומים של בצלם בעניין (נצפה לאחרונה ביולי 2014).

“מרחב התפר” היה לבירת ממלכת הגבלות התנועה. המרחב הוכרז כשטח צבאי סגור, והתנועה בו הוכפפה לעשרות סוגי היתרים, המאפשרים שליטה קפדנית ומדוקדקת (למשל: הקצאת עד עשרה ימי עבודה לעובד הראשון בכל דונם של גידולי זיתים, בהם מותר השימוש במחרשה, מרסס, מעדר, טורייה, מזמרה, משור וטרקטור). אלה מהווים את “משטר ההיתרים”, שהפך למדיניות רשמית ב”אזור” בסדרה של צווים צבאיים החל מינואר 2009.

הוראות בדבר תעודת תושב קבע במרחב התפר (יהודה והשומרון), התשס”ט-2009, 27.1.2009 (חוברת 229, ע”מ 5480); הוראות בדבר היתרי כניסה למרחב התפר ושהייה בו (יהודה והשומרון), התשס”ט-2009, 27.1.2009 (חוברת 229, ע”מ 5483-5489); הוראות בדבר מעברים במרחב התפר (יהודה והשומרון), התשס”ט-2009, 27.1.2009 (חוברת 229, ע”מ 5490-5491). לגרסה השלישית (2014) של קובץ הפקודות (קפ”ק מרחב-התפר) ר’: http://www.law.idf.il/SIP_STORAGE/files/0/1480.pdf (נצפה לאחרונה ביולי 2014). לניתוח מפורט של משטר ההיתרים ר’ דו”ח המוקד להגנת הפרט מ-2013 הנושא שם זה (נצפה לאחרונה ביולי 2014).

במקביל, נמשך גם עיבוי גושי התנחלויות רציפים, והוקמו ב”אזור” עוד עשרות נקודות יישוב יהודיות חדשות. חוּקי התנועה בגדה הלכו והתכנסו למסרק צפוף של איסורים (הכלל) והיתרים (יוצאים מן הכלל),המרתק את תושבי הגדה למקומותיהם ומקשה מאוד על כל ההיבטים של חיי היום-יום.

ברדה מבהירה את הבעייתיות לשלטון החוק: “מדינת ישראל רואה במשטר ההיתרים משטר של פריבלגיות… בניגוד למשטר של זכויות, שכאמור מחייב את המדינה להימנע מפגיעה בזכויות של הפרט ואף לפעול למען הגשמתן, במשטר של פריבלגיות הריבון יכול להעניק שירות לאוכלוסיות מסוימות (או למנוע אותו מהן) במסגרת החלטה מינהלית כפררוגטיבה של המדינה.” (ברדה 2012, עמ’ 89).

הדגמה טובה נמצאת בדו”ח בצלם הסוקר את השפעת מכלול ההגבלות השונות על הכפר בורקה שבנפת רמאללה: נעמה באומגרטן-שרון, החומות השקופות של הכיבוש, בצלם, ירושלים, אוקטובר 2014.  על השפעתן הכוללת של ההתנחלויות על גישת פלסטינים לאדמותיהם ועל תנועתם במרחב, ובפרט מאז הקמת גדר ההפרדה, ר’ גם בנייר העמדה של ‘יש דין’ לוועדת הבדיקה הבינלאומית בנושא ההתנחלויות הישראליות בשטחים הפלסטיניים הכבושים כולל מזרח ירושלים, נובמבר 2012.

שכלול התשתית המנהלית

במקביל לשינויים בשטח, מאגרי המידע המנהליים הלכו והשתכללו עם ההתפתחות הטכנולוגית. המאגרים הפכו קשורים ביניהם, ואִפשרו מיפוי קל וזול, ועם זאת מדויק ומעודכן , של הגבלות התנועה וההיתרים המיוחדים, הקנסות, קשרי העבודה והמשפחה, החקירות, המצב הכלכלי, האדמות, ההליכים המשפטיים וכיו”ב, לגבי כל פרט ופרט.

נגישות השב”כ למידע זה מכפיפה לעיונו ולשימושו את כל תחומי החיים המתועדים של הפלסטינים. ככלל, חסיון המידע והשיקולים אף פוטר את השב”כ מהצורך לתת דין וחשבון על השימוש במידע.

ר’ בחוק השב”כ התשס”ב-2002, ובפרט ס’ 19 לעניין סודיות, וס’ 11 לגבי השימוש ב”נתוני תקשורת”.

אמנם, טכנולוגיית-המידע עשויה גם להפחית אי-וודאות, לייעל את הביורוקרטיה לטובת התושבים, ולאפשר שקיפות יתרה והסדרה מפוקחת של המערכת. אך המציאות מראה שהשפעות כאלה, אם בכלל קיימות, הן זניחות.

לקריאה נוספת על ההתפתחות הטכנולוגית וחיזוק שליטת השב”כ באוכלוסייה:

פעולתם החודרנית של מנגנוני בטחון חשאיים בעלי יכולות טכנולוגיות מופלגות היא תופעה עולמית שנדונה בהרחבה, למשל סביב חוק ה-PATRIOT בארה”ב וחשיפת היקפי ההאזנות לאזרחים שמבצעות, ככל הנראה, מרבית הדמוקרטיות המערביות (למשל, החשיפות המתוקשרות של ג’וליאן אסאנג’ ואדוארד סנאודן). בהקשר השליטה בשטחים, אפשר להצביע על מדיניות השב”כ להתנות יציאה לטיפול רפואי בחקירה (שמובילה להפעלת לחץ) על-ידי הארגון,ועל עדויותיהם מ-2014 של סרבני יחידת ההאזנות 8200, לפיהן היחידה אינה נמנעת מקיטלוג נרחב של מידע רגיש ואישי בעליל (כמו נושאי אישות ונטיות מיניות) לשימושה של מערכת הביטחון.

ר’: רן ירון, רפואה על תנאי: סחיטת חולים פלסטינים בידי השב”כ בתחקורים במעבר ארז, רופאים לזכויות אדם, יפו, 2008

תוצאות
משטר התנועה שתואר בפרק האחרון עדיין נוכח בעת הכתיבה (סוף 2014), ותיאורים עשירים ומעוגנים היטב של החיים תחתיו, כמו-גם אפיון מקיף של הגבלות התנועה החדשות, פורסמו לאחרונה, ואין צורך לחזור עליהם כאן.עם זאת, אפשר כבר להבחין בהשפעות של המצב החדש, ולתהות על הכיוון שהוא מציין. על פי כל המדדים (חוסר בטחון תזונתי, אבטלה, תשתיות וממשל), העשור הראשון של המאה העשרים ואחת העמיד את הגדה המערבית בפני התרסקות כלכלית וממשלית.

למשל: רג’א שחדה, כשהדרור הפסיק לשיר, משכל, ת”א, 2005; ברדה (2012); כהנא וקנוניץ’ (2013), והפניות רבות אצלם.

לקריאה נוספת על המשבר הכלכלי הפלסטיני בעשור שאחרי האינתיפאדה: 

ההלם הראשוני של האינתיפאדה ניכר היטב בנתונים הכלכליים: לפי הבנק העולמי, בין 1999 ל-2001 גדל שיעור העוני (הכנסה עד 2$ ליום) בשטחים פי 2.2, והגיע ל-46%; ההכנסה הלאומית הגולמית ירדה בכ-10%; האבטלה זינקה מכ-8% לכ-30% מכוח העבודה; ומספר ימי הסגר המוחלט על השטחים עלה משבעה ימים ב-1999 ל-210 יום במהלך 2001.ההפסד למשק הפלסטיני בשנה הראשונה לאינתיפאדה הוערך בכמעט 7 מיליארד דולר.

בתוך: גיל פיילר, המשק הפלסטיני בצל האינתיפאדה, מרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר אילן, רמת-גן, 2002.

בשנות הלחימה העזה הרסה ישראל את תשתיות הממשל, השירותים והתעשייה בשטחים. איזורים נרחבים בעזה הופצצו ונהרסו באופן קשה כמה וכמה סבבים של לחימה עם ישראל. ההפרדות החדשות והגבלות התנועה הנחרצות שבצדן השלימו את ההתרסקות הכלכלית. לפי הערכות ארגון הבריאות והחקלאות של האו”ם, ב-2003 היו כ-40% מהפלסטינים בשטחים נתונים במצב של חוסר-בטחון תזונתי. כ-9% מילדיהם סבלו מתת-תזונה. מספר הפועלים הפלסטינים בישראל צנח לכ-30,000, וגם אחרי עלייה רצופה הגיע ב-2011 לכ-60,000 בלבד (בהיתר ושלא בהיתר) – כ-40% פחות ממספרם ערב האינתיפאדה השנייה. תלות המשק הישראלי בעובדים מהשטחים התבטלה כמעט לגמרי. העובדים הזרים החליפו את הפלסטינים: באותה שנה הם מנו כבר 219,000 – כמחציתם באישור, והשאר בניגוד לחוק.

דו”ח אקשטיין (2011), גרף בעמ’ 19 וטבלה בעמ’ 22; וכן גלעד נתן, לא ישראלים בישראל (זרים, עובדים זרים, פליטים, מסתננים ומבקשי מקלט) – תמונת מצב, 2010-2011, מרכז המחקר והמידע של הכנסת, ירושלים, 2011.

לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה של הרשות הפלסטינית, ב-2012 רק 9.7% מהפלסטינים העובדים הועסקו בישראל. השאר עבדו בתחומי פלסטין. ב-2007, חזרה התעשייה בשטחים לרמת הייצור של טרום האינתיפאדה, ומאז חלה עלייה רצופה במספר היוזמות התעשייתיות, בסך השכר לעובדים בתעשייה, וגם בהשקעה בציוד תעשייתי. מצד שני, מספר העובדים בתעשייה חזר למספרם מלפני האינתיפאדה רק ב-2012, וחלקם בכלל העובדים קטן יחסית (כ-12%). בחקלאות, לעומת זאת, מצאי המיכון הבסיסי (טרקטורים, מחרשות וכד’) הפסיק לגדול בשנת 2000, ומאז נותר כמעט ללא שינוי. הפקעות האדמות הנרחבות למכשול ההפרדה ו”משטר ההיתרים” שבצדן, והגידול המתמיד בבנייה בהתנחלויות ובמספר המתנחלים (כ-5% בשנה, פי שניים מקצב הגידול בישראל), פגעו קשה במִרעה ובחקלאות. האבטלה (שירדה מרמות השיא של 2002) עודנה גבוהה ונעה בין 20%-25%, וגם העוני רחב: ב-2011 היו 17.8% מהפלסטינים בגדה עניים, וברצועת עזה –25.8%.

ישראל, מצידה, העמיקה מאוד את שליטתה בגדה ועמה את הגבלות התנועה, אשר הולכות ומעוגנות באדמה עצמה – בהתנחלויות, בכבישים, בשטחי החקלאות והמרעה, במסופי-גבול משוכללים, בגדר ההפרדה. בחלוף הזמן, סמכויות אנשי הבטחון ומציאות היום-יום הניבו אין-ספור הגבלות תנועה, שהופעלו והצטברו בשטחים מהיום הראשון לכיבוש.

בסך הכל, במשך כל שנות הכיבוש, שרטטו הגבלות התנועה של הפלסטינים חזון ישראלי שכלל שליטה בחלקים משמעותיים של הגדה, ובכלל זה ברוב בקעת הירדן ובירושלים. מבחינה זו, היו ההתנחלות והגבלות התנועה שני צדדים של אותה מטבע.

כלכלית, שימשה הגדה כמאגר לעבודה זולה וכלי לוויסות העבודה והמשק הישראלי. פיתוח כלכלי פלסטיני בר-קיימא היה עלול להחליש את התלות בישראל, ולכן הוגבל משמעותית. בשנות ה-90′ הלכה ישראל וניטרלה את תלותה בכוח העבודה הפלסטיני, והמשיכה לנטר ולכוון את הפעילות הכלכלית בגדה דרך מערכות צווי הגבלות התנועה.

ומה הלאה?

יש זמן (סיכום)

זמן
במאמרו, “על תלאות הזמן מוגזע”, מתאר ד”ר אמל ג’מאל כיצד מפרידות הגבלות התנועה במרחב הפיזי בין הזמן הפלסטיני לזמן הנורמלי, המשויך לשולט: “במרחב הנורמלי זרימת הזמן היא מהירה, על פי תפיסת הזמן המודרני, ואילו במרחב האנורמלי זרימת הזמן…. מקוטעת, נשלטת מבחוץ ומונחית על ידי שיקולים הזרים לעצם קיומה.” תחת הכיבוש הישראלי, כותב ג’מאל, “השהייתו או ריקונו של הזמן מנשלים את הנשלטים מאחד ממאפייני אנושיותם… מה שמאפשר התייחסות אל בני אדם כאילו היו חיות”.

ג’מאל גורס כי השלטון בשטחים כולא את הזמן הפלסטיני באמצעות הפרדות ומעברים פיזיים בין השולטים לנשלטים, אישורי עבודה סלקטיביים, עוצר וסגרים כלליים. השלטון תופש את עצמו כמודרני – יעיל, רציונלי ודינמי. לכן, זמנם של הישראלים נתפש על-ידם כחשוב יותר מזמנם הסטטי של הפלסטינים. אלה נחשבים לפרימיטיבים, “… כמי שקפאו בזמן עד שמישהו מבחוץ בא להושיעם מעצמם.”

אמל ג’מאל, על תלאות הזמן המוגזע, בתוך: יהודה שנהב ויוסי יונה (עורכים), גזענות בישראל, מכון ון-ליר, ירושלים, 2008, ע”מ 348-380. התזה של ג’מאל נטועה בכתיבה פילוסופית וסוציולוגית מקיפה. היא טוענת כי ההפרדה שנוקטת ישראל כלפי הפלסטינים, ובפרט שלילת הזמן, הן סוג מוכר של גזענות ודה-הומניזציה. כדי להבין את הטענות במלואן ובהקשרן, מומלץ לקרוא את המאמר בשלמותו.

רעיון דומה נמצא בתיאור של עו”ד אביגדור פלדמן את גישת בית המשפט העליון והשלטון בישראל בכלל לזמן היהודי/ערבי: [מבחינת הישראלים] “הזמן היהודי הוא זמן היסטורי; הזמן הערבי הוא זמן קלנדרי. המקום היהודי הוא מקום מסוים, הולכים אליו, או עולים אליו לרגל, ואילו המקום הערבי הוא חלל חסר סימני זיהוי…”, כותב פלדמן.המחסום בשטח הוא גם מכשול בזרימת הזמן, אשר שוחק את ערך השימוש של הזמן ויוצר “פירוק, הרחקה, האטה ואי-ודאות בעבור הצד האחר.”

אביגדור פלדמן, המדינה הדמוקרטית מול המדינה היהודית: חלל ללא מקומות, זמן ללא המשכיות, בתוך: עיוני משפט יט (3), תל-אביב, יולי 1995, ע”מ 717-727 (הציטוט מעמ’ 719), ור’ הרחבה בהערה מס’ 232.

הנדל (2007), ולמשל בעמ’ 117: “פירוק המרחב פוגע ביכולת לעבוד, לייצר, למכור, לקנות, ללמוד, להבריא, להכיר, לשמור על קשר, להתארגן, להתנגד וללחום. אופן השליטה באמצעות המרחב נועד למנוע בעיקר את היסודות האחרונים ברשימה: להתארגן, לתאם וללחום, אך הוא מונע מניה וביה גם את הראשונים. השלטון במקרה זה אינו מבקש להשיב את הסדר על כנו, אלא הוא עצמו יצרן הכאוס העיקרי. במילים אחרות, שימור הסדר הישראלי מושג על ידי הרס שיטתי של הסדר הפלסטיני. כך, ישראל שולטת במרחב באמצעות המרחב: היא מחזיקה בשטחים הכבושים באמצעות השעיה שיטתית של ערכי השימוש הפלסטיניים במרחב הזה.” להרחבה על מודלים הקושרים זמן, מרחב, דרכים והגבלות תנועה, ר’ הנדל (2010), פרק ראשון.

מנקודת המבט הזו, ההתקוממות העממית הפלסטינית היא גם התמרדות נגד הקפאת הזמן, וניסיון להפוך את המרחב לפוליטי – להבהיר שההפרדה והקפאת התנועה אינן חלק מהמצב הטבעי, אלא נסיבות ניתנות לשינוי, שגורמות למתח מתמיד.

אפשר להיזכר כאן בדבריו של דוד גרוסמן על השלטון הצבאי בשטחים ערב האינתיפאדה הראשונה: “נדמה לי, שלוּ הייתי חי תחת שלטון זר, היתה מענה אותי… גם העובדה שאינני שליט על זמני. שיכולים לעכב אותי במחסום לבדיקה של שעה; שמטילים עלי עוצר לכמה ימים; ששעותי, שהן רכושי האישי, האינטימי, הופכות להיות מטבעות שחוקות בידיה של עריצות בזבזנית ואטומה. וגם זאת: שקובעים אותי לתוך נקודה בלתי טבעית במהלך הכללי של הזמן ההיסטורי…”

דוד גרוסמן, הזמן הצהוב, הוצאת סימן קריאה – הספריה החדשה, תל אביב, 1987, ע”מ 33-34. בהקשר זה מעניינים “צווי קביעת הזמן” שהוציא המפקד הצבאי מדי פעם, כדי לסנכרן את השעון בשטחים עם שעון-הקיץ בישראל. כך, למשל, במרץ 1991, מיד אחרי ההתליה הראשונה של היתר היציאה הכללי, קבעה הוראת המפקד את תאריכי חילוף השעון בשטחים לשנתיים קדימה, בהתאמה להחלטות ישראל בשטחהּ באותה עת. התאמת הזמן מועילה גם לתושבים, אך כשנאסרת עליהם הכניסה לישראל נותרת התועלת ככורח המעיד על תלות. יש לזכור גם שמועדי שעון הקיץ ומשך הפעלתו היו נתונים לוויכוח ישראלי מתמשך, שתדלק את הפוליטיקה האנטגוניסטית ההדדית של ש”ס (“חרדים”) מול מפלגת “שינוי” (“חילונים”). בתשובה לשאילתא בכנסת סיפר סגן שר הפנים, פנחסי, שהתלבטותו בעניין הייתה האם להתאים את תאריכי שעון הקיץ “לצרכי הקהל הגדול הבא לומר סליחות” בחודש אלול, או שמא לתכננו כך שיאפשר לילדים להתרגל לשעות הערב החדשות שבועיים לפני ליל-הסדר. כפי שאפשר לראות, בדיונים ממין אלה, שקבעו את זמנם של הפלסטינים פשוטו כמשמעו, נסתתרו לא אחת גם טובת התושבים וגם שיקולי הבטחון מפני שאלות בוערות יותר. ור’: הוראה בדבר קביעת זמן (יהודה והשומרון), התשנ”א – 1991, 21.3.1991 (חוברת 116, עמ’ 230).

עבר והווה – שלטון החוק

צווי הגבלות התנועה הם הברגים והאוּמים של מכונת-הזמן הישראלית בשטחים. ההתליות של שנות התשעים ממחישות היטב את פעולת האתחול-מחדש של הזמן, כלומר הניסיון להקפיאו. לצדן, נפרשׂות ומצטברות התליות מקומיות – העוצר, הסגרים והחסימות. אי-הפיתוח של תשתיות השטחים משתלב היטב ב”זמן” הזה: התפתחות של תשתית מקומית, פירושה – קיום בזמן (יציבות, סיפוק, תקווה) שאינו תלוי בשלטון, ולכן עושים למנעו.

עם השנים, שלטון החוק בשטחים הלך ולבש את הדמות שצמחה תחת גלימת-ההגנה שסיפק למשטר הצבאי: מערכת אפקטיבית להסדרת שליטה מוחלטת וממושכת על מיליוני אזרחים, הנתונה למרוּתן של ממשלות תובעניות ואינטרסים פנים-ישראליים רבי-עצמה, ומתקיימת באמצעות עשרות-אלפי אנשי כוחות הבטחון השונים, להם העניקה כח בלתי מוגבל על האוכלוסייה.

משאימץ את יחסי-הכח היסודיים האלה, היה שלטון החוק הצבאי בשטחים לממלכתו של הזמן קצר-הטווח. הנסיבות הבסיסיות, ארוכות-הטווח, נוטרלו מהדיון המשפטי, ונותרו הנסיבות המקומיות, הארעיות, שיקול הדעת של החיילים בשטח, “שיקולי-הבטחון”: זמן מוּפקע ומקוּטע עד דק. מערכת המשפט בשטחים נמצאה והיא בונה את התל, אך זוכרת רק את ההתלייה.

לקריאה נוספת על הפקעת הזמן:

בן-נפתלי, גרוס ומיכאלי (2007) מקבילים בין הפיכת ה”חריג” לכלל להפיכת הזמני לקבוּע; ברדה (2012) מתייחסת לנקודה בהרחבה. וראו אצל עו”ד אביגדור פלדמן, במאמרו כבר מ-1995 על פסק-הדין בבג”צ 114/78, בורקאן נ’ שר האוצר והחברה לשיקום ולפיתוח הרובע היהודי. בג”צ דחה את תביעתו של בורקאן להתמודד במכרז של החברה לקניית דירה בעיר העתיקה, שם הייתה לו ולמשפחתו דירה לפני הכיבוש של 67′. בדומה לטענה כאן לגבי מחיקת ההקשר ארוך-הטווח, פלדמן מראה כי דחיית עתירתו בורקאן מסומנת כבר במסגרת ההיסטורית שבוחרים השופטים כרלוונטית לפסק-הדין: שיבת היהודים לארצם, מאבק, וניצחון שמציב את הזכות ההיסטורית המיוצגת ע”י החברה לפיתוח הרובע היהודי מעל זכותו הפרטית של בורקאן להתמודד בֵּמִכרז באופן שוויוני (ור’ על תפישת הזמן שלו בהערה 228 לעיל) “… כאשר לחדרו הנפרד של כל שופט מוכנס דף לבן של סובייקט ערבי ללא היסטוריה וללא מקום,” אומר פלדמן, “פסקי-הדין המתייחסים לערבי הינם חד-פעמיים ושרירותיים. החוט הנרטיבי בין פסק-דין לפסק-דין מנותק… כל בית-משפט בכל פסק-דין הוא היסטוריון של היסטוריה קטנה או גדולה. המהלך הפרשני הראשוני של פסק-הדין הוא הבחירה בהיסטוריה האפקטיבית, באופק ההיסטורי שבית-המשפט יערוך מולו את העובדות. לעיתים קרובות זוהי הכרעה סמויה מן העין, אך חשיבותה לפסק-הדין עולה על כל הכרעה משפטית או עובדתית אחרת… היא מחלקת את הדמויות הפעילות בפסק-הדין למי שנמצאים בתוך ההיסטוריה ולמי שנמצאים מחוצה לה… [והיא] ניכרת באמצעות הבחירה בנקודת ההתחלה של הסיפור העובדתי, בעובדה הראשונה שתתפתח ממנה שרשרת העובדות המכתיבות סדר, היגיון ורציפות לפסק-הדין.” מי שהוביל את הקו ההיסטורי בבג”צ בורקאן היה שופט ביהמ”ש העליון מאיר שמגר, שקצת יותר מעשור קודם לכן יצר בעצמו את מערכת המשפט הצבאי: “הסוגיה שלפנינו אינה עניין של הזכות לשיוויון כפי שניסה העותר להציגה,” הצהיר שמגר, “אלא ענין זכותם של רשויות השלטון ושל התאגידים הציבוריים העוזרים לידיהם, לשקם מהריסותיו את הרובע היהודי אשר בעיר העתיקה בירושלים.” וכך, “משנבחר [משנבחרה מסגרת הנרטיב] היהודי, שוזר השופט שמגר נרטיב היסטורי בסיסי דחוס רגשות ועני בעובדות, המספר את תולדות הרובע היהודי החל במאה האחת-עשה ועד “ששוחררה העיר העתיקה במלחמת ששת הימים.” הזמן הפלסטיני והנוכחות בו נדונים לחשיכה. (פלדמן (1995), ציטוט בעמ’ 726)

כפי שראינו לאורך המאמר הזה, מדינת ישראל השתמשה בחוק הצבאי כמכשיר פוליטי, מדיני וכלכלי במשך כל שנות הכיבוש. בכירי מערכת המשפט בשטחים נזהרים נזהרים לרוב בביקורת על יחסי הכוחות שעל תחזוקם הופקדו. אמנם, מעשה הביקורת הוא תמיד מעשה פוליטי, וככזה הוא לכאורה מעבר לתחום עיסוקם – אך היעדר הביקורת, וקבלת מאזן הכוחות הבסיסי, הם פוליטיים לא פחות.

מערכת המשפט בשטחים (בגיבוי מערכת המשפט בתוך ישראל) קיבלה את יחסי הכפיפות הבסיסיים בין יהודים לפלסטינים ב”אזור” כבסיס לאמות המידה למותר והאסור בתחומה. בכך הפכה את מצב האפלייה הבסיסי לעניין מקצועי שהוכרע, ואינו נתון לדיון. בצל הלגיטימציה המקצועית הזו חוסה השלטון הצבאי , ואיתו הסיפור שהחברה הישראלית מספרת לעצמה על הכיבוש – סיפור שהפלסטינים קיימים בו רק כשהם ניצבים בדרכה.

חוברת שהפיקה הפרקליטות הצבאית ב-2013 לרגל 65 שנים לקיומה מדגימה היטב עד כמה חשובה לה תפישתה העצמית המקצועית, המתקדמת. הפרקליטות מתארת שם את משימתה כסיוע לצה”ל בהתמודדות עם האתגרים הבטחוניים, “תוך הקפדה על שלטון החוק והטמעת ערכי המשפט בכל תחומי העשייה הצבאית”, וחוזרת ומדגישה כי פעלה מאז ומתמיד “בהתאם למצפן המקצועי והערכי המנחה אותנו מקדמת דנא.” (עמ’ 2) אך פעולות הפרקליטות המתוארות בהמשך החוברת כוללות את השתתפותה בחיסול “שלטון-החוק” בשטחים: בהעמדות המועטות לדין בעבירות אלימות כלפי פלסטינים (עמ’ 5), בכליאה המונית של פלסטינים והליכים משפטיים חפוזים (ע”מ 4-5), ובהתרת הריסות בתים נרחבות (עמ’ 6) וחקירות אלימות (“מדיניות חקירות המותאמת לשעת מלחמה”, עמ’ 13). את הכשרתם המשפטית של אלה מציגה הפרקליטות כהישגים מקצועיים, ולראייה חוזרת ומציינת שעמדו במבחן בג”ץ (למשל בע”מ 5, 13, 14). אך, בדומה לטענתנו הכללית כלפי מערכת המשפט הצבאי בשטחים, גם החוברת אינה נדרשת למשמעות הפעולות לשלטון החוק, או להשפעתם בשטח. ר’: סרן יזהר יצחקי, סא”ל ארז חסון, סרן צבי מינץ, לקט היסטורי: אירועים בתולדות הפרקליטות הצבאית.

כפי שראינו כאן שוב ושוב, קבלת נקודת-הפתיחה של אי-שוויון בפני החוק פגעה קשות בשאיפה המוצהרת של מערכת המשפט הצבאית לכונן בשטחים “שלטון חוק” מודרני:

היא הביאה לביטול זכויות-האזרח ואִפשרה לשלטון הישראלי להתרחק מאחריותו כלפי נתיניו; הרשתה שִגרה של שלילת חירות, תנועה ופרנסה על-סְמך עבירות שאינן זקוקות לתשתית ראייתית, ועל-יסוד חשש מסכנה עתידית; הפכה את נתיניה לנאשמים-בכח; התירה ענישה קולקטיבית; שחקה את רציונל ההלימה בין עבירה לעונש; נהגה אכיפה אישית ושרירותית; התירה את קיומן של שתי מערכות חוק נפרדות על-בסיס לאומי; והעניקה קדימות מוחלטת ל”שיקולי בטחון” מגוונים, ובפרט לשיקולים חסויים, שגם אינם מאפשרים הגנה משפטית אפקטיבית.

עתיד

אחרי ארבעים ושבע שנים של שלטון צבאי מוחלט בשטחים הכבושים, בנימות שונות של שילוב והפרדה, אלימות ורגיעה, ישראל יכולה לדעת בבטחון כי הפלסטינים אינם מתכוונים להיעלם מן הזמן. הם נצמדים למרחב ולאדמה, פועלים וזוכרים. אך הכותבים על מדיניות ישראל בשטחים כיום מתארים גישה ישראלית של הפרדה קיצונית, העולה כדי כליאת הפלסטינים במקומותיהם וזניחה של מחויבות כלשהי כלפיהם. הנדל מכנה זאת “הפקרה”: זה שילוב האחיזה בשטח עם ההפרדה מהתושבים –שני כוחות האוחזים בעמוד-השדרה של “שלטון החוק” בשטחים, וסוחטים אותו בכיוונים מנוגדים.

הנדל (2010, עמ’ 214) מעלה בהקשר זה את ההגדרה של הסוציולוג זיגמונט באומן, שראה במתקפות הצבאיות של מדינות העולם הראשון על מדינות העולם השלישי פעולות של “פגע וברח” – בלי נשיאה בעול ובאחריות המתמשכת מהפעולות

שורות אלו נכתבות אחרי מלחמה נוספת, עקובה מדם, בין ישראל לממשלת החמאס בעזה (“מבצע צוק איתן”), בה נמנו 73 הרוגים ישראלים (ששה מהם – אזרחים), למעלה מ-2000 הרוגים פלסטינים (מאות רבות מהם, על פי ההערכות הזהירות ביותר, הם אזרחים), ואלפי פצועות ופצועים. הדרישות הפלסטיניות החוזרות ונשנות בסבבי-הלחימה נוגעות קודם-כל להגבלות התנועה: שינוי ההגבלות החריפות שמטילה ישראל על כניסה ויציאה של אנשים ומוצרים מרצועת עזה, הקמת נמל ימי, הקמת שדה תעופה.

לפני הלחימה ואחריה נקט יו”ר הרשות הפלסטינית, אבו-מאזן, בשורה של יוזמות מדיניות ודיפלומטיות. אלה כונו על-ידי גורמים ישראלים רשמיים “אינתיפאדה מדינית”. שרת-המשפטים, ציפי לבני, אף הכריזה טרם התפטרותה בסוף 2014 על קיומה של “אינתיפאדה משפטית” פלסטינית.בהמשך לכך, חתימתו של אבו-מאזן על אמנות בינלאומיות המחייבות את ישראל בדצמבר 2014 הביאה את ממשלת ישראל להקפיא מיידית את העברתם של כחצי מיליארד שקלים מכספי המיסים של הפלסטינים, המצויים בידיה.

למשל, גורמים מקצועיים במשרד החוץ, בתוך: אלי ברדנשטין, בודדים במערכה: הבנייה בשטחים פועלת לטובת הפלסטינים, אתר NRG, 5.1.2013; ציפי לבני – בראיון לתכנית “פגוש את העתונות”, 30.8.2014.

 ובכן, חמושה, משפטית או מדינית – מבחינת ישראל, כל הנכחה עצמאית של הקיום הפלסטיני בזמן ובמרחב הפוליטיים היא “אינתיפאדה”: התקוממות כנגד טבעו המוחלט של שלטון ישראל ב”אזור”, כנגד הסטטיות שאוכף “שלטון החוק” הצבאי, ויחסי הכפיפות שבבסיסהּ.

מערכת המשפט הישראלית ומוביליה נמצאים בחזית המקצועית של צידוקי המשטר הצבאי, כלפי העולם וגם כלפי הציבור הישראלי. שִעבּוּד ההיגיון המשפטי והצבאי של ישראל למציאוּת טווח הזמן הקצר של הכיבוש מרחיק אותה מהצבת חזון רלוונטי לטווח הארוך באזור. אך ההיחלצות מאשליית עצירת הזמן אינה משימתה של מערכת-המשפט, וכפי שראינו, גם אינה תפורה לפי מידותיה. על כך יצטרכו להכריע קובעי המדיניות.

תודות

כל אי-דיוק, חוסר, או פרשנות לקויה הקיימים בטקסט הם באחריות הכותב. לצד המקורות הכתובים, במהלך הלימוד והכתיבה נעזרנו בנדיבותם ובעצתם החכמה של אירית בלאס, רן גולדשטיין, רון דודאי, שלומי זכריה, ליאור יבנה, זיו יצחקי, דן יקיר, שמוליק לדרמן, כרמי לקר, אלישבע מיליקובסקי, מיכאל ספרד, ידין עילם, רועי פלד, איל רז. תודה לכם.

פרקים קודמים במאמר:

הגבלות תנועה: השנים הראשונות

1972-1987  שילוב לא מאוזן

1987-1993 הכללים משתנים – הפרדה

 1993-1996 אוסלו, השנים התלויות

 :1997-2000 תקופת-ביניים

     

    שלטון החוק

    בעקבות הסרט, מסע אינטרקטיבי

    אתר המובייל שלנו בבנייה ויעלה בקרוב!

    בינתיים, הכנסו לאתר האינטרקטיבי של שלטון החוק דרך הדסקטופ שלכם, והרשמו כאן כדי לקבל עדכונים.

    להרשמה

    שלח!
    תודה רבה!